Nieuws

administratiebeveiliging

Consument kansloos bij geldruzie met bedrijf
Consumenten zijn vrijwel kansloos in een financieel conflict met een zakelijke partij, zoals een bedrijf. Bij de rechter trekt het bedrijf vrijwel altijd aan het langste eind. Dat constateert de Consumentenbond na uitgebreid onderzoek, schrijft Metro. De gedaagde partij (de consument) heeft bovendien in 84 procent van de zaken bij de kantonrechter geen advocaat. “De grote meerderheid staat er dus alleen voor”, constateert de bond in de Geldgids die vrijdag verschijnt. “Alsof je een voetbalveld betreedt en de spelregels niet kent.” Het is in veel gevallen zelfs voordeliger om een onterechte rekening te betalen dan de strijd aan te gaan. „Blijf weg van deurwaarderstrajecten”, waarschuwt de bond dan ook. “Je kunt nog beter betalen en de eventuele ‘onverschuldigde betaling’ later proberen terug te vorderen.”

Consument delft vaak onderspit in financieel conflict met bedrijf
Consumenten hebben weinig kans om hun gelijk te halen in financiële conflicten met bedrijven. Een gang naar de rechter pakt vaak slecht uit voor particulieren.
Dit schrijft de Consumentenbond in het eigen magazine nadat de consumentenorganisatie in enkele zaken was gedoken.
Consumenten die het opnemen tegen deurwaarders moeten vaak het onderspit delven. Het ontbreekt particulieren aan de juridische kennis die deurwaarders wel hebben. De Consumentenbond adviseert dan ook bij deurwaarderstrajecten te betalen en daarna de ‘onverschuldigde betaling’ proberen terug te vorderen.
Uit onderzoek blijkt dat in 84 procent van de zaken die bij de kantonrechter voorkomen, de consument geen advocaat meeneemt. “Alsof je een voetbalveld betreedt en de spelregels niet kent”, schrijft de Consumentenbond.
Zelf procederen is meestal ook geen goede optie. Bij kleine bedragen levert het in veel

Zzp’ers eisen vaker voorschotbetaling
Steeds meer zzp’ers en freelancers vragen om voorschotbetaling. Meer dan de helft van de opdrachtgevers betaalt namelijk te laat of hanteert lange betalingstermijnen.
Vooral grote ondernemingen en concerns maken het de kleine ondernemer moeilijk. Zzp’ers hebben daar genoeg van en vragen steeds vaker om het volledige factuurbedrag vooruit te laten betalen.
Dit blijkt uit onderzoek van POOQ, een matchsite voor zzp’ers en opdrachtgevers. Het deed onder zijn 15.000 leden onderzoek naar betalingsgedrag. Vooral grote bedrijven en concerns blijken de betalingstermijn ruimschoots te overschrijden. Daarentegen betalen collega zzp’ers en het MKB wel op tijd.
Slechts 45% van de facturen wordt binnen de gestelde termijn betaald. Maar liefst 41% overschrijdt de termijn tot dertig dagen, 14% zelfs nog langer.
Door het slechte betaalgedrag van opdrachtgevers zien zzp’ers zich genoodzaakt steeds vaker een flink bedrag als voorschot te vragen. Hierbij stuurt de zzp’er een factuur op het moment dat hij het aantal afgesproken uren heeft gewerkt en/of de afgesproken dienst heeft geleverd. Die factuur wordt verrekend met het voorschot waarna de teller weer op nul staat.